2017. január 16., hétfő

Domenico, a lombard stílus atyja

"A tánc olyannak tűnt, mint a Paradicsom, a táncosok pedig angyalok soraiból valóknak, örömmel és kacagással telve."
Domenico da Piacenza
Piacenza, cca. 1400 - Ferrara, cca. 1476 


Domenico da Piacenza - vagy Domenichino/ Domenico da Ferrara, ahogy néhány esetben említik - Piacenzában született 1400 körül, és ott is nőtt fel, de tevékenykedett több, elsősorban észak-itáliai városban is, mint Milánó, Modena, Forlí és Faenza. Arcképe sajnos nem maradt fenn, így nem tudhatjuk, hogy a híres mester vajon jóképű volt-e..., csak a táncos lábakban lehetünk biztosak.

Domenico helyett íme Piacenza a 15. században
Tanítványai és kortársai által csak a táncművészet királyának ("re dell'arte") és a táncosok hercegének ("saltatorum princeps") nevezett Domenico kiváló táncmester és koreográfus volt. A dokumentumok tanúsága szerint az 1430-as évektől kezdve már a d'Este család ferrarai udvarában találjuk, mint “maestro di buone maniere ed esperto danzatore”, azaz illemtanár és táncmester. 


Palazzo d'Este, Ferrara

Neve - a neki kifizetett összegek társaságában - az elkövetkező évtizedekben többször is felbukkan az Este család udvari könyveiben. Egy levél említi feleségét is, Giovannát, aki az Este udvarban szolgáló Trotto család tagja volt. 

Domenico táncokat komponált az udvarban megrendezett ünnepségekre, főként eljegyzésekre, esküvőkre. Ilyen alkalom volt például 1455. áprilisában Tristano Sforza és Beatrice d'Este esküvője; illetve 1455. őszén  Ippolita Sforza és Alfonso d'Aragona, calabriai herceg eljegyzése, majd esküvője Milánóban.


Tristano Sforza

"Postea Galiacius Sphortia cum Hyppolita sorore pulcherrima primo, dein reliqui pro nuptiali more ad numerum saltarunt. Blanca Maria cum Dominico Placentino, Barbara cum Gulielmo Monferratino, Beatrix cum Alexandro Sphortia patruo et Hippolyta cum Galiacio fratre"
[Galeazzo Sforza a legidősebb lány, Ippolita mellett ült, aztán az esküvői ünnepségen sokan táncoltak. Bianca Maria Domenico da Piacenzával, Barbara Guglielmo de Monferrattal, Beatrice Alessandro Sforzával, és Ippolita testvérével, Galeazzoval]



Az új stílus

Domenico nevéhez fűződik a lombard stílus kialakulása. Tánckönyve, a De arte saltandi & choreas ducendi az első fennmaradt tánclejegyzés.

Könyvében részletesen foglalkozik a tánc elméletével, azt a festészet és a zene mellé emeli a szabad művészetek sorába. Munkásságának jelentőségét jelzi az is, hogy - életének második felében - a pápai Aranysarkantyús Rend (Ordo Militiae Auratae) lovagjává ütötték.

Tanítványai közt találjuk Antonio Cornazanot és Guglielmo Ebreot is, kik később szintén híres táncmesterek lettek.

Domenico Ferrarában halt meg, 1476 körül. 

Tánckönyve

De arte saltandi & choreas ducendi (cca 1450) - ezen a linken belenézhetsz az eredeti, olasz nyelvű tánckönyvbe (pdf) Magyarul majd egy későbbi bejegyzésben olvashatsz róla.




Forrás:
Fifteenth-century Dance and Music Vol. I: Treatises and Music, Pendragon Press (1995)
Chloe Spedding: Issues of dance notation: Domenico da Piacenza's Dance Writing in the 15th-century Italy, Victoria University of Wellington (2013)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Üdv! Nem kell regisztrálnod és nem moderálok, de a tematikában vagy stílusban nem ide illő hozzászólások törlésre kerülnek.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...