2017. február 13., hétfő

A basse danse

A burgundi udvar lassú, méltóságteljes tánca a kecses henninek és csőrös cipők korából. Mert lehet, hogy nem a ruha teszi az embert, de a táncot igen...

Basse danse (15. század)

Virágzó Burgundia


A 15. század közepén járunk Burgundiában; Jó Fülöp fényűző udvarában rendszeresek a nagy lakomák és lovagi viadalok. 

Rogier van der Weyden: III. (Jó) Fülöp és fia (1447-48)
A hercegnek vezető szerepe van a korabeli divat formálásában is, vagyonokat költ selymekre, ékszerekre, aranytárgyakra, faliszőnyegekre. 

Uralkodása alatt a burgundi udvari zenekar volt kora legjobbja, a 15. század leghíresebb énekesei, zenészei és zeneszerzői, mint pl. Guillaume Dufay vagy Gilles Binchois, mind ott gyülekeztek. 

Akárcsak a festők, a szabómesterek is a karcsú, légies formákat hangsúlyozzák drága selymekből és brokátokból készült, gyakran prémmel szegett ruhakölteményeikkel.

A basse danse


A "basse" szó jelentése: mély, ez a táncban lassút, méltóságteljeset jelent. A párok egymás mögött haladva táncolják, elegáns, nyugodt mozdulatokkal. Mindössze 5 lépésből áll, amik meglehetősen egyszerűek, de a korban divatos viseleteket elnézve - mint pl. a poulaine, az a bizonyos csőrös cipő - ez egyáltalán nem meglepő.

A zene páratlan lüktetésű, és leginkább fúvós hangszerek szolgáltatták: a lejegyzett dallamot, az egész hangokból álló "tenor melódiát" játszotta a leghangosabb hangszer - ez vezeti a táncosokat -, a többi hangszer improvizációval kísért.

A basse danse a 15. században népszerű, Itáliában bassadanza néven ismerik és bár a formája kicsit szabadabb, a jellege hasonló. Franciaországban még a 16. század végéről is találunk leírást, Thoinot Arbeau 1589-es Orchesographie c. művében, bár igaz, hogy ő már így beszél róla:
"A basse danse már negyven-ötven éve nem divat. Habár úgy hiszem, a jövőben az idősebb, bölcs és visszafogott hölgyek újra divatba hozzák, mint amolyan tisztességgel és visszafogottsággal átitatott táncot."*
Clarice de Gasconnes kísérete (1468)

Lépések és a mesure


Nincs különösebb térforma, a párosok egymás kezét fogva, előre haladnak, vagy a terem adottságai szerint körben. A tánc legegyszerűbb összetevője a szimpla és dupla sétalépés.
  • Simple (s)
    Egy lépés, bal vagy jobb lábbal, testsúly áthelyezéssel, ezeket mindig párban találjuk. A tenor egy-egy hangjára egy-egy simple lépést végzünk.
  • Double (d)
    Három lépés, a tenor két hangjára - ezért a középső lépés időben és térben rövidebb, mint az első vagy a harmadik. A double mindig páratlanul jelenik meg a koreográfiákban.
  • Reverence (R), azaz bók
    A tánc elején található üdvözlés, mely a 15. század során leginkább mély térdhajlítást jelent.
  • Branle (b), azaz inga
    Helyben történő, oldalra hajló, ringó mozdulat, a partner felé és a táncosok körül állók felé felváltva.
  • Reprise vagy démarche (r vagy z)
    Hátrafelé haladó lépés, testsúlyáthelyezéssel, láb zárással.

A lépéseket sorokba rendezték, ezeket "mesure"-nek hívták. A hossz és a lépések sorrendje alapján több fajtát is megkülönböztettek:

Basse danse a Halászbástyánál
Mare Temporis, 2006
A sor eleje, a double lépések száma szerint lehet...
  • grande mesure (nagy) - R b ss dddd ...
  • Mivel ennek az elején találjuk a Reverence-branle figurát, ezzel kezdődik minden tánc.
  • moyenne mesure (közepes)- ss ddd ...
  • petite mesure (kicsi) - ss d ...
...a sor vége pedig, a simple-k és reprise-ek megléte, illetve száma szerint így alakulhat:
  • trés parfaite (nagyon tökéletes) - ...ss rrr b
  • plus que parfaite (még tökéletesebb) - ...ss r b
  • imparfaite (tökéletlen) - ... rrr b
  • trés imparfaite (nagyon tökéletlen) -...r b



Tehát a legrövidebb lehetséges verzió így néz ki: ss d r b (petite mesure trés imparfaite), a leghosszabb pedig így: R b ss ddddd ss rrr b (grande mesure trés parfait).

A koreográfiák ezekből a kombinációkból épültek fel, egy táncban általában 4-5-öt találunk belőlük; így nem kellett a sok-sok lépést megjegyezni, pusztán a mesure-k sorrendjét.


Az első basse danse forrásokról ebben cikkben olvashatsz, a további olvasgatáshoz ezt a zenét ajánlom.






Forrás:
Elizabeth Aldrich: Western Social Dance (The Library of Congress, Washington, 1998)
*Táncmesterek sorozat (Széll Rita): Th. Arbeau Orchesographia avagy A tánc mestersége, Arbeu Art, Prae.hu (2009)

3 megjegyzés:

  1. Üdv! Nagyon jó az oldal, igen hasznos információk vannak amik sokat segítettek. Annyi kérdésem lenne hogy 15. századdal kapcsolatban lesznek még fent cikkek? Konkrétabban a rózsák háborúja korszak érdekelne, ha arról léteznek egyáltalán források.


    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, köszönöm! Igen, igen, bőven jön még 15. századi érdekesség, bár főként itáliai könyvekből, hiszen abból többet is ismerünk. Angliáról is tervezek több cikket, de ott csak az 1500-as évek közepétől vannak ismert források.

      Törlés

Üdv! Nem kell regisztrálnod és nem moderálok, de a tematikában vagy stílusban nem ide illő hozzászólások törlésre kerülnek.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...